Oog op Zuid
Na jaren leegstand heeft Oog op Zuid Oogkliniek zich begin 2021 gevestigd in een pand aan de Herenwaard 40 in Rotterdam IJsselmonde. Mediservice ondersteunt Oog op Zuid bij alle mogelijke klinische processen in de breedste zin van het woord.
- Privé kliniek
- Rotterdam
Echte service is absolute noodzaak voor Oog op Zuid Oogkliniek
Oog op Zuid kiest Mediservice voor ondersteuning van klinische processen
Na jaren leegstand heeft Oog op Zuid Oogkliniek zich begin 2021 gevestigd in een pand aan de Herenwaard 40 in Rotterdam IJsselmonde. De panden leken ooit voorbestemd als winkelbestemming en banklocatie maar uiteindelijk gooide de financiële crisis roet in het eten. Een grondige verbouwing was nodig om het pand om te toveren tot een volwaardige kliniek. Deze is voorzien van een operatiekamer complex en polikliniek die is ingericht met kwalitatief hoogwaardige medische apparatuur. De kliniek omvat nu ruim 1600 m2 vloeroppervlak. Op de begane grond zijn het operatiekamercomplex en diverse behandelkamers gerealiseerd. Op de eerste verdieping bevindt zich een ruime polikliniek met een receptie, 13 spreekkamers, een meetplein, diverse wachtruimtes en administratieve ruimtes.
“Oog op Zuid biedt patiënten een breed palet aan oogheelkundige zorg, zoals staaroperaties en CBR-keuringen”, vertelt zorgmanager Karrie Vissers – De Moor die vanaf het begin betrokken was bij de oprichting van de kliniek. “Acht oogartsen die allen werkzaam zijn in de nabijgelegen ziekenhuizen hebben Oog op Zuid opgericht en waren destijds op zoek naar een geschikte locatie. Het pand wat zij uiteindelijk kozen, was nooit eerder bewoond geweest. Er was slechts een kale ruimte. De realisatie van de complete kliniek is uiteindelijk aan Medexs toevertrouwd.”
Alles wat afwijkt van het normale
“Toen de bouw bijna voltooid was, zijn we in contact gekomen met Mediservice”, vervolgt Karrie. “Mediservice ondersteunt ons bij alle mogelijke klinische processen in de breedste zin van het woord. Ik bel Mediservice als de luchtvochtigheid in onze operatiekamer afwijkt van de norm, voor het inplannen en uitvoeren van het onderhoud aan onze medische apparatuur, om de filters in ons luchtbehandelingssysteem te vervangen, de liften te laten checken of een scheur in de vloer te repareren. Dus voor echt alles wat afwijkt van het normale. Maar ook voor de jaarlijkse validatie van het operatiecomplex en het onderhoud van de medische apparatuur, want als kliniek lig je altijd onder de loep van de inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ).”
Goed bereikbare partner
Als kleinere kliniek is Oog op Zuid erg kwetsbaar, omdat ze te klein zijn om allerlei ondersteunende functies in huis te hebben. “Wij hebben bijvoorbeeld geen eigen technische dienst en dus is het heel belangrijk dat we een betrouwbare en goed bereikbare partner hebben die we altijd kunnen bellen. Mediservice is mijn technische onderhoudsteam op afstand. Door hun ervaring en kennis weten zij immers precies welke middelen wij volgens de wettelijk eisen nodig hebben. Ze zijn altijd bereikbaar, zelfs ’s avonds en tijdens vakantieperiodes omdat ze begrijpen hoe belangrijk het is dat kritische en klinische processen gewoon doorgaan voor ons en onze patiënten. Gezien de al zo lange wachtlijsten in de zorg, is het fijn dat we patiënten niet naar huis hoeven te sturen als een probleem zich voordoet.”
Soms ontbreken procedures
Niet lang geleden kwam de hulp van Mediservice goed van pas bij een geval van wateroverlast in de kliniek. Karrie vertelt: “Voor sommige voorvallen hebben we gewoonweg geen standaardprocedure liggen, dus de service van Mediservice was extra welkom. Ze hebben me begeleid bij de stappen die we in dit geval moesten nemen. Dat zijn stappen waar je zelf niet 1,2,3 aan denkt, waaronder de verzekering inschakelen en het regelen en installeren van een professionele luchtontvochtiger. Daarnaast dragen zij zelfs de zorg voor het uitvoeren van vocht-, schimmel- en bacteriënmeting op korte termijn. Die ontzorging, dat is pas echte service.”